top of page

Over

Ik ben Harmanna Berger en neem je graag mee in een mindset waarin je meer kunt doen met minder. Dit is mijn vorm van levenskunst. Ik schrijf daarbij graag over mijn beschouwing van de wereld om mij heen.  Naast onderwijsprofessional ben ik moeder, conceptueel denkend en neurodivergent. Ik vind mijn inspiratie en veerkracht in kunstzinnige en filosofische concepten. 

20230813_195835.jpg

Onderwijs is mijn leerplaats 

Harmanna Berger is LVSC CRKBO geregistreerd

Opgegroeid in een niet-traditioneel gezin waarbij mijn jeugd zich kenmerkte zich door anders-zijn en -denken, heb ik vroeg geleerd dat creativiteit mijn kracht is in zelfregie. Op momenten dat het leven even moeizaam aanvoelt, kan ik zo nieuw perspectief creëren. 

Mijn leraren zijn hierbij mijn voorbeeld geweest. Zij leerden om anders naar mijn ongemak te kijken. En dat wat de moeilijkste weg lijkt, ook de meest leerzame is. Vanuit mijn kern voel ik me daarom verbonden met leerlingen die buiten de systemen van traditioneel onderwijs vallen. In mijn werk zoek ik steeds naar andere vormen om de ‘taal’ tijdens communicatieproblemen te verduidelijken.

Persoonlijke ontwikkeling komt voort uit diepgaand zelfonderzoek. Hierbij zijn zelfsturing en vrijheid voor mij onmisbare elementen. Het in perspectief zetten van mijn ervaringen doe ik door het schrijven over gewone en ongewone gebeurtenissen in mijn column. Ik laat me daarbij graag verwonderen.

In 2011 ben ik  'Sprookjesjurk' gestart: een conceptstore gericht op duurzaamheid, spel en fantasie. Het is de basis geweest voor mijn verlangen naar eenvoud. Komend vanuit een materiele en maximalistische wereld, heb ik sinds 2020 de 'Less is Now' filosofie omarmd (The Minimalists). 

Ik werk in 2024 precies 25 jaar in het onderwijs. Het steeds veranderende onderwijslandschap is nog altijd mijn eigen leerplaats om tot bredere ontwikkeling te komen. In relatie met de ander, vanuit een veilige setting, begeleid ik professionals in hun ontwikkeling en persoonlijke groei.

En dat doe ik met veel plezier.

Professionele achtergrond

vanaf 2017

Koninklijke Auris groep

Ik begeleid en adviseer scholen in het aanpassen van het onderwijs rondom spreken en luisteren. Vaak gaat het om finetunen van handelen. Ervaringsleren en welbevinden staan hierbij altijd voorop.

Zowel voor de leraar als voor de leerling. Gecertificeerd supervisor.

2009-2017

Docent en begeleider

Als leerkracht, maatschappelijk werker en ambulant begeleider heb ik me ingezet voor de inclusie voor leerlingen met ASS. Interventiespecialist bij gedrag, communicatie en groepsdynamische processen. Ouderbegeleiding bij complexe opvoedvragen en geweldloze communicatie. Kunstzinnig dynamisch coach.

1999-2009

Social Work & Onderwijs

Opgeleid als Social worker en leerkracht. Lesgegeven aan Cluster 3 en 4.

MBO docent en stagebegeleider aan de opleidingen Onderwijsassistent, Kinderopvang en Maatschappelijke zorg. Adviesbureau voor HSP en PGB begeleiding.

Meer over mij

bottom of page