top of page

‘Leren is veranderen en dat is iets persoonlijks en intiems. Je moet ertoe bereid zijn.’

Uit het boek van Martin Schravesande: De onderhuidse leraar

IMG-20230702-WA0003.jpeg

Supervisie

Harmanna Berger biedt binnen supervisie een traject van duurzame persoonlijke ontwikkeling aan onderwijsprofessionals en ondernemers. Supervisie biedt de mogelijkheid om op een dieper niveau te leren. Het gaat daarbij niet langer alleen om vaardigheden of prestaties, maar om het ontplooien van een dieper begrip van onszelf en onze omgeving. Het bevordert veerkracht en creativiteit, de rode draad bij duurzame ontwikkeling.

A.

Veerkracht

Onderwijsprofessionals staan vaak voor uitdagingen zoals hoge werkdruk, veeleisende leerlingen en complexe sociale dynamiek.

Door middel van duurzame persoonlijke ontwikkeling kunnen jonge professionals niet alleen hun professionele vaardigheden verbeteren, maar ook hun veerkracht vergroten en beter omgaan met stressvolle situaties. Het stelt hen in staat om op een dieper niveau contact te maken met zichzelf, waardoor ze authentieker kunnen zijn in hun werk en betekenisvolle relaties kunnen opbouwen met hun collega's en leerlingen.

B.

Creativiteit

In de traditionele benadering van supervisie staat het gesproken woord centraal. Hoewel communicatie belangrijk blijft, wordt bij de integratie van duurzame persoonlijke ontwikkeling via supervisie creativiteit gezien als een nog krachtiger middel tot zelfontdekking en groei. Harmanna moedigt haar cliënten aan om verschillende kunstvormen te verkennen, zoals schilderen, schrijven of dansen, om hun innerlijke wereld te verkennen en hun persoonlijke visie vorm te geven. Door creatieve expressie kunnen jonge professionals nieuwe inzichten verwerven, verbinding maken met hun emoties en op een dieper niveau contact maken met zichzelf.

C.

Duurzaamheid

Door filosofie en duurzaamheid als gedachtengoed te omarmen en creativiteit centraal te stellen, worden nieuwe wegen naar zelfontdekking geopend. Voor Harmanna zijn filosofie en duurzaamheid meer dan alleen abstracte concepten; het zijn leidende principes die ze integreert in haar supervisiepraktijk. Deze twee principes vormen de basis van haar werk.

Harmanna Berger is een inspirerende supervisor die deze benadering heeft geïntegreerd in haar begeleiding. Haar visie op duurzaamheid en haar focus op creatieve expressie maken haar aanpak uniek en waardevol voor jonge professionals in het onderwijs.

Verschil supervisie en coaching

Supervisie en coaching zijn beide vormen van begeleiding, maar ze hebben verschillende doelen en werkwijzen. Het belangrijkste verschil is dat supervisie gericht is op het leren kennen van jezelf als professional, terwijl coaching gericht is op het behalen van een specifiek resultaat. Een ander verschil is dat supervisie meestal een langer proces is, waarbij je zelf tot inzichten komt met behulp van een supervisor. Coaching is vaak korter en meer sturend, waarbij je antwoorden en adviezen krijgt van een coach.

Persoonlijk

Supervisie bij Harmanna Berger vindt plaats in Rotterdam, in een prettige en vertrouwelijke sfeer. Je kunt kiezen voor individuele supervisie of in een tweetal.

​

Het traject

De supervisie duurt gemiddeld 10 sessies van minimaal een uur, met een frequentie van één keer per twee of drie weken.

Support

Altijd bereikbaar voor ondersteuning 

Ook online sessies mogelijk

Maatwerk afgestemd op jouw leerdoelen, behoeften en mogelijkheden.

Investering

Bereid zijn om van binnenuit te leren

Waarde hechten aan innovatie en creativiteit

De wil om te reflecteren

WERKVORMEN

"Blij dat ik het traject heb gedaan. Ik ben een gevoelsmens. Ik weet nu hoe waardevol reflecteren is. Al was dat wel even wennen als juf. "

A.G.

bottom of page